Alla inlägg den 23 maj 2013

Av Gudrun Lindvall - 23 maj 2013 19:11

Vi har svartmyror inne i köket på våren och några av dom tycker inte riktigt att det är sommar än, utan bor kvar inne. Fler gånger har jag noterat följande: dom tål microvågsugn!! Idag hände det igen. En liten myra hade förirrat sig in micron, jag satte in min lax och efter drygt 3 minuter när jag tog ut den klev myran ut, fullkomligt oskadd. Hur kan det vara möjligt? Kan det vara så att den lilla myran inte innehåller något vatten alls, som kan "koka" den? Någon som vet?


Vi hade även en annan djurupplevelse idag värd att notera. Vi körde lite plast, som varit runt höbalar, till tippen. Vi knölar in den i Hondan, en mycket praktisk bil, som går som "halvtraktor" hos oss. Jag hittade en kopparödla på loggolvet medans vi höll på, lyfte ut den i det fria och snuddade vid tanken att det kanske varit bland plasten. När vi lastat ur plasten på tippen, så - hör och häpna - hittade vi en kopparödla till, den här gången i bilen. Det var en stor hona, rund om magen och att den varit med om en del kunde vi konstatera, eftersom den hade blivit av med stjärten, men det var läkt och fint, så kanske det skedde förra sommaren. Jag gillar våra kopparödlor och räddar dom från katterna, om jag ser attacker, men ibland får ödlan ta till sitt försvarsknep att släppa stjärten för att överleva.

Vad gör man med en kopparödla i bilen? Jo, vi bäddade fint till den med ett grimskaft och en kudde och hoppades att den skulle ligga still tills vi kom hem. Det gjorde den, så nu har vi en berest kopparödla på tomten. Den har väl fått nåt att berätta för de andra.   

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards