Alla inlägg den 25 juni 2021

Av Gudrun Lindvall - 25 juni 2021 11:47

Visst finns Märta!
Fröken i skolan var snäll. Hon kände alla ungar i byn, men Lina hade hon inte träffat så mycket.
”Berätta lite om dig,” bad hon en dag. 
Lina blev blyg. Vad skulle hon berätta? 
”Har du några syskon?” frågade fröken. 
Jo, det hade ju Lina så hon berättade lite om dom. Sen kom hon att tänka på kattungarna.
”Jag har en egen kattunge som heter Gustav,” sa hon. ”Han är alldeles röd. Och så ska vi ha kvar Misan också, fast hon är min bästis katt.”
”Jaha,” sa fröken. ”Och vem är din bästis då?”
”Hon heter Märta och bor i stan,” sa Lina. 
Men det skulle hon inte ha sagt! På rasten kom Monika fram.
”Du har ju ingen bästis i stan, du bara hittar på,” sa hon. ”En låtsasbästis är hon, din Märta!”
”Nej,” sa Lina. ”Hon är ingen låtsasbästis!”
Tänk att en unge kunde vara så dum som Monika. 
 
Nästa timme skulle Viktor berätta om sig.
”Jag har två bröder,” sa han och det visste ju alla. ”Oskar har inte samma pappa som jag och Anton. Han bor hos sin pappa i stan varannan vecka.”  Lina hade sett Viktors storebror. Han såg inte alls ut som dom andra två , han var alldeles svart i håret och hade bruna ögon. 
”Olika pappor precis som våra kattungar,” sa Lina. Hon blev så förvånad att hon bara pratade rakt ut. Det var inte meningen.
”Vad sa du?” sa fröken.
”Det var inget,” sa Lina och kände sig dum.
”Jo, vad sa du?” sa fröken.
Och så var Lina tvungen att förklara. 
”ÅHH,” sa Monika, ”nu börjar hon snart prata om sin låtsasbästis Märta igen!”
”Hon är ingen låstasbästis!” Lina blev jättearg. Hon nästan skrek.
”Men vad är det med er!” sa fröken. 
”Hon säger att hon har en bästis, som bor i stan, men det är bara påhitt,” sa Monika. ”Hon känner väl ingen i stan!”
”Det gör jag visst det,” skrek Lina och kände att hon nästan höll på¨att börja gråta. ”Du bara retas hela tiden! Märta finns visst!”
”Men lugna er,” sa fröken. ”Det är klart att Märta finns! Hon bor i stugan nära Ekeberga på somrarna. Jag känner henne. Hennes föräldrar är lärare i Stockholm på vintrarna. Jag har känt henne ända sedan hon var liten bebis.”
Lina bara gapade. Tänk att fröken kände Märta!
”Och jag luktar inte ko heller,” väste Lina till Monika, men bara så att fröken inte hörde. Monika såg lite snopen ut. 

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards