Direktlänk till inlägg 4 juni 2010

Tekla – på allt!

Av Gudrun Lindvall - 4 juni 2010 07:05

En gång i tiden födde jag upp borderterrier – hade några kullar. I en föddes en liten tik, som fick heta Tekla. Hon var fin och skulle bli kvar hos mig var tanken.

En jättego lite tjej – men nyfiken, förslagen och på allt!

Här några exempel på hennes klåfingrighet och intelligens.

Jag hade en så fin liten trästaty av en rödhake. Den var ca 30 cm och fågeln satt på en fin liten stubbe. Jag hade köpt den på en konstutställning och var så förtjust i de – rödhaken är en av mina favoritfåglar.

Hade en staty alltså –Tekla ändrade på det…..

Statyn stod på en köksbänk. En dag råkade det stå en stol bredvid köksbänken. Hundarna var ensamma några timmar och när jag kom hem låg Tekla med ”trofén”  mellan tassarna, glatt gnagande.  Av fågeln fanns inget kvar och stubben var nästan bara flis. Den lilla sötnosen hade hoppat upp på stolen, fått ner statyn och gjort processen kort med den. Stor förstämning – min fina (och dyra) staty.

Men hon kunde värre…

Hon flyttade så småningom till min pappa. En gång skulle jag dit och gå ut med dom – faderskapet var borta över dagen. Hundarna – han hade två tikar från mig – var instängda i köket. Så att inget skulle hända – vi visste ju hur Tekla var…

När jag öppnade köksdörren möttes jag av en förfärlig syn. Golvet var täckt av svart sörja! Bajs? Nej, inte då – skokräm blandat med hundkiss – ordentligt utsmetat i hela köket… Hon hade fått upp en skåpdörr, dragit ut en låda, plockat ut skokrämstuben, bitit sönder den så allt innehåll låg utkletat på hela golvet och så till råga på allt kissat i det… Man kan ju inte säga att Tekla var så ren precis hon heller! Det tog sin rundliga tid att få köksgolv och tik i presentabelt skick igen.. Just då var hon inte populär – det tog ett tag innan man kunde skratta åt eländet.

Det är kul med intelligenta hundar – men ibland kan man bli galen på dom!!!

   

 
 
Ingen bild

lisbeth

4 juni 2010 12:11

Låter lite som tibetansk spaniel - ivf vissa av dom...

Nyfikna, intelligenta, klåfingriga och företagsamma - det är inte alltid en kul kombination.

 
Ingen bild

Karla Sand

4 juni 2010 20:31

Har nån liknande upplevelse med Humphrey (engelsk setter och mycket smartare än matte). Ha avskydde att bli lämnad ensam. Jag hade fått en liten, korsfäst Kristus utan kors av en ung munk i Tyskland. han i sin tur hade hittat den i en papperskorg i domkyrkan i Köln. Den var mycket vacker, mycket gammal och hängde på väggen i mitt arbetsrum. På självaste skärtorsdagen, när jag var i kyrkan, gjorde Humphrey småflis av vår Herre. Det var mera svårsmält för mig än för honom och även det tog sin tid innan jag kom över det och kunde berätta det som en rolig historia. Hunden hade tagit ordagrant på det här med, "tag och ät, det är min kropp". Som sagt var, kul med intelligenta hundar.

 
Ingen bild

Gudrun

4 juni 2010 22:26

Så sant så sant....
Men samtidigt är det ju dom man minns speciellt. Just att se att det snurrar i huvudet är ju kul. Jag har ju just nu en sån - lilla Märta från Dig, Lisbeth. Där snurrar det verkligen i knoppen. Inte lika på allt dock som Tekla. Mer kommunikativ, om man får säga så..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards