Direktlänk till inlägg 18 april 2011

Trollkarlen Helmut.

Av Gudrun Lindvall - 18 april 2011 12:30

                               

Jag har varit hos equiterapeuten och naprapaten Helmut Tscharnke med Kimberley. Det måste jag berätta om.

Kimberley är en connemarponny, som jag köpte som sällskap åt en egen uppfödning. Det ska jag aldrig göra igen, för den egna såldes i augusti 2008, men Kimberley är fortfarande i min ägo… Båda föddes 2003.

Det är inget fel på Kimberley, snygg D-ponny, men utan flyt i livet kan man väl säga.

Kimberley och Kewarra, min egen uppfödning, reds in på våren då dom var 4 – bra och noga av vuxen ryttare med erfarenhet. Kimberley backade lite när man satt upp, men inget som vi mer än noterade. Med Kewarra var det aldrig problem. Så reds dom här hemma av två mycket duktiga utbildare, egentligen utan problem. Kewarra hade lite mer rörelser, Kimberley var vad man kallar lite mer markbunden. Kimberley var den snyggaste av dom och då dom visades som 5-åringar fick Kimberley 39 poäng och Kewarra 38. Vi hade visat dom som tvååringar också och då fick Kewarra 39 och Kimberley 38 poäng, så även om dom skiljde i typ så var båda jättefina ston.

Så var det dags för försäljning och det var Kimberley som såldes först – någon gång på våren 2008. Kewarra såldes i augusti samma år.

Men Kimberley fick vi tillbaka. Hon backade och krånglade och tog över – dom blev rädda för henne och påstod att det fanns något medfött fel på henne. Började prata om advokat. Dom hade haft en unghäst tidigare, men Kimberley klarade dom inte av. Pratade med deras ridlärare och så tog jag tillbaka henne. Veterinärkontroll visade en liten yttre skada på en kota fram, som vi behandlade. Inget annat. Inget som kunde förklara det de berättat.

Våren 2009 betäcktes hon med en fin connemarahingst och i slutet av juni 2010 fick hon en liten hingstunge. Det var också en story, men den tar vi en annan gång. Kimberley är en oerhört snäll och go häst och hon skötte sin lille son perfekt.

                       

I början av april i år körde jag henne till en duktig tjej för att sättas igång igen för att försöka sälja henne. Efter någon vecka ringde Yvonne och berättade att Kimberley inte ville vara med. Alls! Hon sparkade, bet, ville inte släppa upp någon på ryggen och när Yvonne väl kom upp backade hon och stegrade sig. Va????? Yvonne ville ta henne till Helmut Tscharnke och det tyckte jag var en bra idé.

Tisdagen den 12 april var vi där. Helmut Tscharnke driver Duveholms Rehab Center AB utanför Katrineholm. Patienterna är främst travhästar och dressyrhästar berättade han.  Hemsida här: www.duveholmsrehab.se

Att se honom jobba var en fröjd bara det. Först kände han igenom henne, så värmde han ryggen med värmetäcke, kände igen och så fick hon akupunktur – 5 nålar. Kimberley trivdes under hans händer och njöt av behandlingen - även de små knyckar, som avslutade det hela. Helmut hittade en liten vridning i hennes bäcken och så knäppte det i en menisk när han ryckte till. I övrigt tyckte han att hon var fin och rörlig i alla leder och vi fick beröm för att ha ridit henne så väl. Det märkliga var att jag såg i Kimberleys ansikte efter behandlingen att nåt hade skett – hon lyste på ett annat sätt.

Några dagars vila och på fredagen skulle Yvonne sitta på henne igen.  Jag gjorde som vi gjort så många gånger förr – Kimberley och jag – ut på fältet och så fick hon röra sig på lina. Det gick bra och när jag kommendera galopp så brallade hon. Ner med huvudet och upp med ryggen!! Kul, tyckte hon!

När Yvonne skulle upp på henne blev hon orolig, så vi gjorde som man gör på unghästar – jag lyft upp Yvonne så hon hängde över henne i sadel. Det gick bra och så gick vi några steg så Kimberley kände att det här var ok. Upp och ner några gånger och Kimberley stod still – inget backande. Så lyfta jag upp Yvonne så hon satt i sadeln och så gick vi några steg. Kändes tydligen bra. Så småningom gick vi hem och Kimberley klev på, tuggade på bettet och var allmänt till freds med tillvaron – en ny och lycklig Kimberley. Så underbart!  Dagen efter skrittade Yvonne ut på henne – helt problemfritt!! Trollkarlen Helmut hade lyft spöet och viftat lite och Kimberleys liv blev helt igen.

Helmut Tscharnke säger sig kunna bota i princip alla hältor. Han hittar fel på helt andra ställen än där veterinärer säger att problemen finns och fixar hästar som gått på behandling i åratal på kända djursjukhus  och så småningom dömts ut. Han har patienter i Tyskland, Italien med flera länder. Varför i hela friden lär sig inte veterinärer av honom? Ska det vara så svårt och prestigeladdat att inhämta kunskap från alternativa behandlingar? Dessutom – som grädde på moset: han tar inte betalt som veterinärer, dvs. skjortan. Jag fick betala 875 kr inkl moms för ca 3 timmars behandling!!!! Som jämförelse betalade en bekant till mig 35 000 kr för en livmodersoperation på en tik här för leden – den tar väl mindre tid. Men det klart – veterinärer måste ha röntgen och alla möjliga apparater – Helmut litar på sin fingrar, händer och akupunkturnålar.

Ett litet råd – om du får problem med en häst – åk till Helmut Tscharnke!! Om du vill få hästen frisk vill säga….  Om du vill ha en felaktig diagnos baserad på det apparater ser – åk till närmaste djursjukhus. Deras apparater kan dock aldrig ”se” muskler – för det behövs någon som vågar lita till sina händer. En Helmut Tscharnke – en hästtrollkarl.

Jag trodde inte att det som skett var möjligt - är så glad för Kimberleys skull! 


 
 
Ingen bild

Karla Sand

18 april 2011 13:37

Vilken solskenshistoria!

Gudrun Lindvall

19 april 2011 23:37

Ja visst är det. Och om det är så att hon får besvär igen så vet jag var hjälp finns att hämta. Hade önskat att han även tagit emot människor - min rygg skulle behöva samma behandling. Det gjorde han förr, men inte numer. Det räcker att ha dom som hästägare, fick jag veta på förfrågan....

 
Anna carlson

Anna carlson

8 januari 2015 01:20

Har försökt nå Helmut. Han svarar inte på telefon. Har du fortfarande kontakt med honom

http://www.nogg.se/annacarlson

Gudrun Lindvall

8 januari 2015 13:21

Tyvärr. Jag har ingen kontakt. Han har inte verksamheten i Katrineholm kvar och jag vet inte om han tar emot hästar längre. Hoppas du får tag i honom. // Gudrun

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards