Alla inlägg den 19 januari 2011

Av Gudrun Lindvall - 19 januari 2011 09:39

                                från www.larsjonsson.se


Lars Jonsson har kommit med nya litografier! Lycka i vintertider! Den med rödhake - min älsklingsfågel - kunde jag inte motstå, trots att kassan just nu är skral. Bara måste ha! Snabb beställning och nu är den på väg. Mitt ex kommer att ha nummer 2/310. Roligt!

Lars Jonsson må kallas illustratör av konstsnobbar - så sa en snorkig gallerist i Visby en gång - men en gudabenådad fågelmålare är han! Den absolut bästa. Och liton må kallas fattigmanskonst - original skulle i alla fall jag aldrig ha råd med.

Jag har glädjen att ha ett par liton sedan tidigare av Lars Jonsson - en med bofinkar, som jag fått av min pappas sambo, och en med svartvit flugsnappare. Den senare såg jag på Lars Jonssons museum i Vamlingbo på Gotland och blev helt betagen. Och så för något år sedan så kollade jag hans hemsida och upptäckte att den fanns kvar till försäljning. Den är så fin och jag är så glad åt den! 

Litografier ska man inte köpa som investering - bara köpa såna bilder man vill ha för att man tycker om dom. Kolla på Tradera - där kan man köpa äldre liton av olika konstnärer för en spottstyver. Jag har köpt några av Gunnar Brusewitz, en annan "illustratör" jag tycker mycket om. Billigt! Ramning är ofta dyrare än bilden. 

Det finns ett till nytt lito av Lars Jonsson, som suger - en storspov, som står i vatten i en blekt morgonljus. Skulle förmoda att jag inte kommer att kunna motstå den vad det lider... Visst är den fin?


                            

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards