Alla inlägg den 4 november 2010

Av Gudrun Lindvall - 4 november 2010 08:49

Jag släktforskar lite. Inte så att jag börjat besöka arkiv, än så länge bara det man kan hitta på nätet – och det är inte lite. Husförhören kan innehålla mycket beroende på prästen som skrev. Ibland svär man ve och förbannelse över prästastycket, ibland blir man glad och tacksam över fliten.

Prästerna hade en enorm makt över folk förr och att vara ”privat” var inte att tänka på. Vissa straff för tex sexuella handlingar som sex före äktenskapet och otrohet dömdes av prästen. Vissa verkar mycket nitiska medan andra tycks ha tagit det kristna kärleksbudskapet till sig. Jag har tex hittat en präst i Västmanland – tror jag det var – som aldrig skriver ”fader okänd” på så kallade oäkta barn. Han anger alltid ett fadersnamn – antingen den som tagit på sig faderskapet eller den kvinnan uppger. Strongt! Om jag någon gång får tid över ska jag ägna denne präst lite uppmärksamhet.

Det var inte nådigt att vara föräldrar förr. Barnen dog ofta. Jag har mycket släkt från Östra Wingåker och Västra Wingåker. Skillnaden mellan socknarna är stor – fler barn dör i Västra än i Östra Wingåker. Skäl? Det verkar ha varit fattigare i västra än i östra. Östra Wingåker domineras av stora gods och det fanns extrajobb på godset. Mjölkerskor kunde tjäna riktigt bra och på vissa ställen kunde man få provision på sålda produkter som ost. I Västra Wingåker är gårdarna mindre. Att statare fick betalt i natura på godsen var naturligtvis bra för barnen – det fanns mat på bordet. Inte bara brännvin. I Östra Wingåker började man vaccinera mot smittkoppor redan 1805. Då dör fortfarande barn  i Västra Wingåker i den sjukan och vaccinationen startade betydligt senare. Även skola för gemene mans barn kom igång tidigare i ÖW.

Min mormors farmors farfars mor Brita föddes år 1748 i Västra Wingåker. Maken Eric är skomakare och man bor i ett torp som heter Arwidsstugan som Erics morfar byggt, även morfar Arwid är skomakare. Paret får sju barn. Min anfader är den först födda, Pehr. Han föds år 1772. Sedan följer Eric, Lars, Eric, Anna, Olof och Lars.

Nej, jag skriver inte fel. Första Eric och Lars dör båda i smittkoppor år 1779, Eric vid tre års ålder den 20 juli och Lars den 23 juli bara ett år gammal. Men inte heller nästa Eric får leva länge. Han och syster Anna dör 1784 i smittkoppor – Eric den 26 december då han är tre år och Anna den 31 december, knappt ett år gammal.

Så fruktansvärt! Två gånger förlorade föräldrarna små barn så tätt inpå. Olof föds mellan jul och nyår 1785 och kommer att bli den som tar hand om föräldrarna på deras ålders höst. Sista Lars föds som sladdbarn år 1789 då mamma Brita är 41 år. Han dör då han är 12 år i vad som kallas rötfeber. Av sju barn överlever bara två. Hur klarade man så mycket sorg? Gudstro? En ganska grym gud måste man säga..

Sonen Pehr blir soldat och flyttar till Östra Wingåker. I hans familj föds tre söner och tre döttrar, den första år 1796. Dom tillhörde alltså första generationen som vaccinerades mot smittkoppor i ÖW. Alla når vuxen ålder.

Ett gissel var på väg ur tiden, men ett annat kom istället – lungsoten. Den kom att skörda liv långt in på 1900-talet. 

Här gnäller vi över lite influensa – men vad vi har det bra jämfört med förr!

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards