Alla inlägg den 5 maj 2010

Av Gudrun Lindvall - 5 maj 2010 08:49

Södertälje är en stad som verkligen präglats av sina industrier, mer förr än nu kanske. Staden ligger bokstavligen inklämd mellan Scania i söder och Astra i norr. Jag tänkte ägna några dagar åt industrierna. Börjar med Scania.

Scania hette först Vabis, som betydde Svenska vagnsaktiebolaget i Södertälje. Om jag inte minns fel tror jag att det låg i kvarteren bortanför kyrkan först - ungefär där Tom Tits finns idag. Men ganska snart var där för trångt och man flyttade till platsen där det finns idag.

   

När jag växte upp i stan styrde Scania Vabis allt! Det var del absolut största arbetsplatsen och stan var helt beroende av industrin. Man gjorde som dom ville - byggde vägar och bostäder tex. Men Scania var också en sponsor av idrott och Scaniarinken bekostades till en del av dom.

Jag hade ingen närmare knytning till Scania än andra - min pappa jobbade på Astra. Men vi lussade på Scania i många år - en klasskamrats mamma var bibliotekarie där och det var bara att ställa upp. 

Scania har vuxit enormt och täcker stora delar av södra stan. Den har en stor betydelse för stan och om Scania skulle flytta vore det katastrof. Men man är säkert fastbyggd...

  

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards