Alla inlägg den 12 oktober 2010

Av Gudrun Lindvall - 12 oktober 2010 13:34

             

         Foto: Stefan Svensson

En så förtjusande näpen fågel stjärtmesen är! Härom dagen satt två stycken precis utanför fönstret där jag sitter nu - under några sekunder kunde jag njuta deras vita renhet och långa stjärt. Jag vet att dom finns här, även om det inte är ofta man ser dom. Men jag har skymtat dom några gånger i skogskanten och hört lätet. Ett år fanns en liten familj här, men i år såg jag bara två fåglar. Bilden är hämtad från Skogsstyrelsens hemsida, där det finns en presentation av flera av skogens fåglar. 

Stjärtmesen ser ut som en liten boll med lång svans. Den finns över hela Europa, men det är bara den i norden som är så vit - på kontinenten är den betydligt brunare och med mörka band på huvudet. Vår är vackrast! Bilden ovan ger den inte riktigt rättvisa tycker jag - det vita är mer bländvitt.

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards