Alla inlägg den 28 oktober 2010

Av Gudrun Lindvall - 28 oktober 2010 15:33

                         

Nu ska det erkännas - jag är vansinnigt förtjust i barnböcker, såväl bilderböcker som typ böcker om shettisen Sigge. På reor köper jag nästan bara barnböcker. Bisarrt?

En av de mina favvosar skriver i och för sig för barn, men det är såna där böcker, som kan läsas av alla åldrar - som Astrid Lindgren. Det är Roald Dahl. Författaren har rötter i Norge, men föddes och levde i England. Hans böcker är finurliga, ibland förskräckliga, men alltid fyllda av en sällsam fantasi. Den mest kända är nog Kalle och chokladfabriken, som har filmats flera gånger. En underbar bok!

Men om man bara ska läsa en Roald Dahl så tycker jag att man ska välja Häxorna. Så här preseneras den på bokens baksida:

En gastkramande, humoristisk rysare för barn och ungdom om den lilla föräldralösa pojken och hans mormor som kommer till den stora badorten för att njuta av den milda havsluften och får stifta bekantskap med RIKTIGA HÄXOR. 

Det är absolut inte en trevlig godnattsaga för en liten pluttunge - man bör nog vara upp emot 10 för att läsa den. Häxorna har nämligen ont i sinnet, speciellt mot barn, och kan göra de hiskligaste saker. Och dom drar sig inte för att göra det!

En gång när jag satt i riksdagen blev jag uppringd av en kvinna, som sett ett så hemskt barnprogram, som hon absolut ville att jag skulle stoppa. Hon hade inte berättat länge innan jag insåg att man filmat Häxorna. Jisses!! Hon förstod inte alls min förtjusning - samtalet fick ett snabbt slut.

Så - kära läsare - gack åstad till närmaste bibiotek och låna Häxorna. Kryp upp i soffhörnan, varför inte med en skotsk whisky inom räckhåll?, läs, förfäras och njut! 

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards