Alla inlägg den 11 februari 2011

Av Gudrun Lindvall - 11 februari 2011 09:41

              


Vi hade höns under några år. Eftersom vi ville ha tåliga höns som kunde gå ute, bo i bod utan annan värme än isoleringen i väggarna och som ruvade så valde vi en lantras. Den ras vi föll för var åsbohöns, en liten höna med massor av färger – lik vikingahönan i storlek. Jag har tidigare skrivit om våra höns här på bloggen. Vi gillade dom skarpt! Man förstod varför ägg hör till påsken. Våra höns hade ett värpuppehåll under vintern och kom igång igen när ljuset kom tillbaka. Kan tänka mig att det var fest förr när äggen kom. Pannkakor och bakverk, omeletter och stekta fina ägg. Eftersom våra gick ute och åt gräs var gulorna verkligen gula!


Min syster blev inspirerad och vi delade med oss – vi hade alltid kycklingar och ungdjur. Jag minns hur vi kom med hönsen och inkvarterade dom i det som tidigare varit ett litet stall. Klara, en av systerdöttrarna, var ca 4 år då och hon tittade storögt på hönsen. Så frågade hon:

- Vad äter dom?

- Allt möjligt, sa jag. Torrfoder, insekter och maskar.

Klara stirrade stelt framför sig och så kom det:

- Stackars maskar!


Idag kan man köpa ägg från höns, som går ute och får ekologiskt foder. Ekoäggen är inte mycket dyrare än vanliga ägg och om sanningen ska fram har priset per ägg sjunkit oerhört sedan 50-talet. Ägg är undervärderade som snabbmat – innehåller mycket protein och så fett som ger mättnad. Hönorna ovan är från eko-producenternas hemsida www.ekoagg.se.

Köp ekoägg – det är hönan värd!




Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards