Direktlänk till inlägg 17 april 2010

Två nya tekannor

Av Gudrun Lindvall - 17 april 2010 07:40

  

Två nya tekannor


Vi hade ingen tekanna, bara en i metall, som inte höll värmen. Vad gör man då i dagens läge? Jo, man kollar på Tradera – där finns allt! Det första jag köpte där för något år sedan var en rund vitlökspress – de moderna i handeln fungerar ju inte. Gav väl någon tia för den.. Sedan har jag handlat vykort, böcker och div. prylar – inte superdyrt, men stundtals jättebilligt. Dom som tjänar mest på affärerna är väl transportbolagen och så Tradera… Men kul är det och jag har aldrig blivit lurad. Eller lurats – jag har sålt några böcker själv också. Det senaste fyndet var en jättefin stor bok av Gunnar Brusewitz – säkert aldrig öppnad – för 10 kronor! Frakten kostade 39…

Tekannorna var det. Började kolla och hittade en sort, som heter Collection från Rörstrand – jätteläcker form och i olika färger. Dom brukade hamna runt 300-350 kr. Ursnygga!

Så kom den blå, den till vänster på bild…. Den kunde jag bara inte motstå – fick den för 310 kronor. Säljaren ringde och var lite skamsen – det ska vara ett svart träfat till den och han kunde inte hitta det… Om han bjöd på frakten? Givet!

I samma veva hade jag sett den lilla runda, som finns till höger på bilden. Fulsnygg? I alla fall speciell – jag ha ett bud och den blev min för  - gissa – 20 kronor!! Jag fick naturligtvis betala frakten också. Den är i gedigen plast om man så säger – bara silen är i annat material - metall.

Så nu har vi två nya tekannor. Den stora vackra blå pryder frukostbordet varje morgon och jag njuter den med ögonen – så läcker! Den är en dröm bara att ta i – designen och kvaliteten känns i händerna. Den lilla är min eftermiddagskanna. Den rymmer förvånansvärt mycket –är ju klotrund – och håller inte temperaturen så bra. Men den är läcker på sitt vis - så olik sin vackra storasyster.

Säga vad man vill – Tradera är fantastiskt!  

  

 
 
lisbeth

lisbeth

17 april 2010 11:37

Läckert! Jag älskar den här blå färgen - har (eller rättare hade?) - tror Ingrid lade beslag - några fina pjäser från Rörstrands(?) Blå eld.
Visst är det roligt med vackra ting!

http://ulvus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards