Alla inlägg den 9 april 2010

Av Gudrun Lindvall - 9 april 2010 07:11

   

Tänk att hermeliner var så vanliga förr att man kunde sy hela kungamantlar av dom! Nu finns dom nästan inte.

Hermelinen känns igen på sin helvita dräkt med svart svanstipp på vintern. På sommaren ser den ut som på Gunnar Brusewitz´ bild ovan – brun med gulvit undersida och även då svart svanstipp. Den är inte så stor – ca 30 cm inklusive svansen. Den lever av vad den kan få tag på, i första hand smågnagare som sork och möss, men om det är ett dåligt smågnagarår kan den äta daggmask, insekter, frukt och bär. En tusenkonstnär alltså. Som alla predatorer – rovdjur – anpassas kullstorleken efter födotillgången. Ett rikt smågnagarår kan den få uppemot 10 ungar - under ett ”fattigt” är får den inga alls.

Hermelinen är som många mårddjur en nyfiken krabat. Om man ser en är det bara att sätta sig stilla så brukar man få se den igen – sägs det.

Nu är det ju så att detta gulliga djur liksom många andra minskat i antal. Jag har bara sett en hermelin några gånger. Första gången var precis som man kunde vänta sig – i ett stenröre dök ett gulligt ansikte upp. Mitt hjärta gjorde ett glädjeskutt – hermelin!! Jag satte mig ner och mycket riktigt – där var den igen på ett annat ställe - och igen! Oerhört fin med nyfikna pepparkornsögon!! En lite pärla.

När jag satt i riksdagen agerade jag mycket för att den allmänna jakttiden på hermelin skulle bort och år 2001 försvann den – mot jägarnas vilja. Ett steg i rätt riktning!

Men det är fortfarande jakttid på hermelin året runt, alltså även under den tid då det finns ungar i boet. Jakten kallas nu skyddsjakt och det står att man får jaga ”i en anläggning för att där förhindra skada eller annan olägenhet”. Det är givetvis en rejäl begränsning – ingen kan skjuta den ute i naturen som förr. Inte använda den som levande måltavla för övnings skull, som anförts som skäl för jakten. Vilken syn på levande varelser – att man kan skjuta ihäl dom bara för nöjes skull!

Jag anser att alla jakt på hermelin ska bort – även det som kallas skyddsjakt. Hermelinen konkurrerar inte med jägare om bytet och att den skulle kunna göra stor skada är knappast troligt. Att skjuta föräldradjur och riskera att ungar svälter ihjäl är oetiskt – sån jakt bör inte finnas! Hermelinen är numer nästan sällsynt från att tidigare varit mycket vanlig – trots att det finns sork även nu för tiden – i alla fall där jag bor…. I och för sig ger dagens jordbruksmetoder betydligt mindre spillsäd än förr och därmed färre möss i ladorna, men jag är övertygad om att den jakt, som tidigare bedrevs, slog undan benen för den fina hermelinen.

Har du sett detta gulliga djur nån gång? Berätta gärna!    

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards