Direktlänk till inlägg 17 maj 2010

Vinbergssnäckor!!

Av Gudrun Lindvall - 17 maj 2010 07:09

    


Denna vinter måste ha gynnat mollusker - såna som vinbergssnäckor. Vi har massor!! Och då menar jag massor - tusentals!! Alla olika storlekar från små pyttiga mörka till stora ljusa. Vi är i och för sig glada att det är vinbergssnäckor och inte mördarsniglar, för dom har väl också gynnats av denna vinter med tjockt skyddande snötäcke och ingen tjäle. Men som tur är har vi inte sett någon sådan än - kanske en fråga om tid...

Det är omöjligt att inte sätta fötterna på en del - det krasar läskigt, men dom syns inte i gräset. En satt på bildäcket en dag - den blev kortlivad..

Vinbergssnäckorna togs in till Sverige av katolska munkar under medeltiden. Egentligen kommer den från södra Europa, men klarar sig utmärkt här, till och med utmed norrlandskusten. Den är vår största landlevande snäcka, heter Helix pomatia på latin och går att äta. Det var därför den togs in - munkarna fick äta den under fastan. Om man går på krogen och äter sniglar så äter man vinbergssnäcka. Vi skulle kunna bjuda hela bygden på delikatessen. Man ska visst ha den på svält på ren sand några dagar före kok så att den får skita ur sig. Kokas och serveras med vitlökssmör.

Men jag tror jag avstår. Om det inte är så att dom börjar äta växter jag är rädd om - då blir det grytan!!!


   

 
 
Ingen bild

Ulla Falkdalen

18 maj 2010 12:41

Jag såg en gammal fransman svälja dem levande (men utan skal förstås). De rensar magen, sa han.;)

 
Ingen bild

Agneta

18 maj 2010 14:00

Fint skrivet! Vilket häftigt gammalt träd de kryper på! Häruppe i Dalom är det för kallt för dem, tror jag.

 
Ingen bild

Karla Sand

18 maj 2010 22:01

Jag har ett läskigt barndomsminne av mina fastrar som åt vinbergssnäckor. Det har tagit mig många år, innan jag till slut vågade smaka själv. Inte så tokigt, faktiskt. Men Krister har sagt, att de som finns i min trädgård får jag inte äta, de har Salmonella. Inte vet jag, om han har rätt, men jag unnar igelkotten detta skrovmål. Det är med snäckorna som med bläckfisken, jag äter dem hellre på restaurang.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards