Direktlänk till inlägg 27 april 2010

Nässelfjäril

Av Gudrun Lindvall - 27 april 2010 07:37

  

Nu fladdrar nässelfjärilar. Dom ser lite malätna ut – inte så konstigt – dom har ju klarat hela vintern. På danska heter fjäril sommerfugle – ett härligt ord.

Nässelfjäril är nog landets mest kända fjäril. Den är vanlig och just att den är först på vingarna efter vintern gör nog att många känner igen den. Ett vårtecken.

Nässelfjärilen är alltså en av de arter som övervintrar som fullbildad fjäril. Andra är citronfjäril – även den välkänd – påfågelöga, sorgmantel och den mindre kända vinbärsfuksen. Men de flesta fjärilar övervintrar faktiskt som larver. Ungefär 2/3 övervintrar så – mindre än 10 % övervintrar som färdig fjäril. Ungefär lika många övervintrar som ägg eller puppa.

Det finns ungefär 140 arter fjärilar i Norden. Och så finns det vissa – amiral och tistelfjäril – som bara kommer på besök under sommaren, men inte förökar sig här varje år. Fjärilar har vad man kallar för fullständig förvandling, dvs är ägg, larv, puppa och fullbildad fjäril. Det är verkligen ett naturens under att larven kan ombildas till en fjäril inne i puppan!

Nässelfjärilen är en av de lättaste arter att följa och den man brukar ta in till dagis. Larven lever nämligen på nässlor och är lätt att hitta. Det är kul för ungarna att se hur den äter, ömsar skinn och växer så det knakar. Så förpuppar den sig under ett blad och några veckor senare har man vackra fjärilar i terrariet. Men man kan få påfågelöga – dess larver lever nämligen också på nässlor.  Men det gör ju inget… Den fjäril, som är nykläckt på sensommaren, är den som övervintrar. Men många dör redan på hösten.

Nässelfjäril är en av arterna som verkligen uppskattar nektarrika blommor i trädgården. En av de verkligen uppskattade är buddleja, som kallas fjärilsbuske – man förstår varför…. Här kan man se många nässelfjärilar, påfågelöga, amiraler, olika fuksar och andra. Buddleja finns i många färger och kan bli över metern. Bilden ovan är tagen hos oss, just på en buddleja.

Kanske en fjärilsbuske i år? Den kommer att glädja många!

   

 
 
Solweig

Solweig

27 april 2010 23:05

Såg också vårens första nässelfjäril i söndags. Dom är så vackra!Vi brukar ha rätt många fjärilar i vår trädgård, men det som vi har mest av är humlor och dom har också vaknat.

http://superninja.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sonia

14 september 2010 12:41

Jag har fullt av nässelfjärils-laver på min balkong som just nu är i full färd med att äta upp min slingerkrasse! De är i olika storlekar, en del riktigt stora o feta nu. Kommer de alltså bli puppor o nya fjärilar som smyger iväg o gömmer sig undan vintern snart, eller kan jag ev få någon att stanna hos mig, i tex ett terrarium? Hur gör jag i sådana fall? Det lustiga är att jag bor på 3:e våningen o känner mig riktigt ärad av att ha dessa besökare hos mig! Vill självklart ta hand om på bästa sätt =o)

Gudrun Lindvall

17 september 2010 10:23

Du kanske kunde försöka med ett terrarium på balkongen. Frigolitlåda med halm att krypa in i tex. Jag måste erkänna att jag aldrig försökt. Men tanken lockar...

 
Ingen bild

Thess

13 december 2010 16:29

En kansek dum fråga, men jag tog in ved för några dagar sedan och såg att katten hade hittat en nässlefjäril och denna tog jag och sonen hand om för att försöka rädda, vi la den i en glasburk med hålat lock, och den rörde sig första dygnet sedan trodde vi den va död, men efter närmare en vecka så började den röra sig igen, helt otroligt tycker vi !
Frågan är, hur ska vi göra för att få den att överleva tills vårsolen kommer fram igen ?
Vi räddade den från katten som var den första att hitta den i vedlån, nu vill vi se till att den får det bra tills vi kan släppa ut den, hur gör man, vad ska man ge dom att äta, äter dom, går de i dvala, hjälp oss :)

Gudrun Lindvall

19 december 2010 09:50

Den ska övervintra kallt. Lägg den ute i en bod under nån liten flisa bara - den överlever så. Den ska inte vara varmt.

 
Ingen bild

Emil

20 november 2013 12:55

Hur andas en nässelfjäril ?? Tacksamm för svar

Gudrun Lindvall

20 december 2013 10:14

Med trakéer, små hål utmed hela kroppen där luften tas in och sprids till varje cell. Mycket effektivt.
Läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/Traké

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards