Direktlänk till inlägg 27 april 2010

Mormorshallon

Av Gudrun Lindvall - 27 april 2010 22:52

  


Jag har verkligen längtat efter ett hallonland – nu har jag ett. Ett litet med 8 plantor.

Hallon har alltid varit mitt favoritbär. På somrarna när jag var liten plockade vi vildhallon – det fanns fina hallonbränner i Enhörnas skogar där vi hade sommarställe. Mums, vilken smak! Dom smakade verkligen hallon. Minns inte att det blev så mycket över att göra sylt av – vi åt dom till fil, på tårtor och som dom var – en sann njutning.

Här i närheten finns ett självplock, som vi brukar besöka varje sommar. Man kan plocka massor och vi fryser in för att göra sylt under vintern. Ibland kokar jag sylt direkt för att det doftar så ljuvligt.

Vi har diskuterat mycket var hallonlandet borde ligga och därför har det inte blitt nåt. Numer går det ju att hitta all information man behöver och mycket mer på nätet och min lycka var total när jag hittade Herbert Hallon,  http://hallonplantor.se. Herbert Arvidsson är legendarisk i hallonvärlden. Han har dels sett till att gamla fina hallonsorter med smak räddats till eftervärlden, men också tagit fram nya fina sorter  både med smak, härdighet och rik skörd. Hans plantskola har levererat massor av plantor till försäljningsställen runt om i landet. Hemsidan innehåller allt man kan vilja veta om hallon, odlingskrav, sorter mm. mm. En guldgruva. Från och med i år levererar man inte till plantskolor, men har man vägarna förbi kan man handla direkt i Harplinge i Halland.

Efter att ha läst sidan var jag säker på vad jag ville ha: Mormorshallon och Risarp Dessert, kanske också gul Allgold Risarp. De sorterna är lättodlade, friska, ger rik skörd och har den rätta hallonsmaken. Vid besöket på Zeta – Sveriges bästa plantskola - i veckan fick vi tag i Mormorshallon. Hurra! Enligt Herbert ska det vara 2 meter mellan plantorna och 3 meter mellan raderna – det är det inte i mitt lilla hallonland. Vi får se hur det går.

Risarp Dessert får vi beställa på Zeta. För – plantorna försvinner direkt de kommer in på plantskolan och bor man 13 mil ifrån kan man ju inte titta in varje dag. Förra året kom vi för sent.

Nu ska mina små hallonskrånkar vårdas, jorden runt dom täckas, rep sättas dit för uppbindning. Sen – så småningom – mormorshallon. Så spännande – den som väntar på nåt gott…

Cultivare necesse est. Borde betyda Odla är nödvändigt. Både för kropp och själ..

Äntligen årstiden då man kan ha fingrarna i jorden!! 


  

 
 
Ingen bild

karin

29 april 2010 21:42

Fint! Oh jag vill också ha hallon, det är underbart. Får nog lov att åka till Zeta och beställa jag med. Mormorshallon låter fint. Ska kolla sidan jag med och se om jag vill ha samma sort. Barndomssomrarnas bär var överlag underbara. Hallonen hade förstås ofta mask, men de var goda. Min favorit var dock blåbären som mormor kom hem med i stora korgar. Mörkt blå med en en sådan där matt hinna som alldeles färska blåbär har innan de legat och skavt för mycket mot varandra. En kopp med färska blåbär, en bok och så på magen i våningssängen! Eller uppflugen i körsbärsträdet. Puss

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards