Alla inlägg den 3 mars 2010

Av Gudrun Lindvall - 3 mars 2010 17:22

  

Här kommer irisen i närbild, jag lyckades inte få in bilden i förra inlägget. Man lär sig väl...

Vet någon vad sorten heter? Information mottages tacksamt!

Av Gudrun Lindvall - 3 mars 2010 15:17

>Jag tänkte berätta lite om den blå irisen, som finns i bakgrunden. 

För mer än 20 år sedan köpte jag ett litet hus i Enhörna. Någon prins fanns inte just då, så jag flyttade in själv med min borderterrier i det omoderna huset. Kallvatten fanns, men torrtoan var i boden. Huset hade ägts av en man, som varit trädgårdsmästare. Fredriksborg, som stället heter, var hans pensionärsbostad. Här fanns den blå irisen i stora ruggar. Jag har aldrig sett den i handeln och vet inte namnet på den. Den har en ljusare blå färg än de man kan köpa numer.

Så kom då prinsen, vi planterade mängder med gammaldags rosor och åt frukost tillsammans med Madame Plantier, Cardinale Richelieu, Comte de Chambord och de andra högdjuren. Vilket överdåd de bjöd på!

Men åter till irisen. När vi flyttade till Lerbo för 7 år sedan grävde jag upp en rugge och tog med mig. Rosorna gick ju inte att ta med, men irisen ville jag inte flytta utan. Sedan har det varit en kamp mellan mig och sorkarna. Dom åt hjäl min iris! Tillbaka till Fredriksborg för att hämta ny rugge. Och igen! Numer har jag ruggen i en kruka och fan ta sorkarna om den tar sig in!! Då biter jag huvudet av dom!  

Visst är den vacker, irisen? I fjol hade jag 4 blommor i ruggen. Om några år blir den stor och jag ska jag dela den. Och dela den. Och dela den. Så småningom kan jag dela med mig. Kanske till dig?



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<<
Mars 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards