Alla inlägg den 14 mars 2010

Av Gudrun Lindvall - 14 mars 2010 21:22

  

Islandshästen på bilden är Spes frá  Hjúkahlíd. Hon vann mitt hjärta så fort jag såg henne hos Monica Linghede, som tagit in henne till Sverige. 

Spes är född 1991 och kom från Island år 2000. Hon visades året efter av Denni Hauksson till fina 8.28 Ett verkligt fint 1-klassto med andra ord! Det berättas att Spes såg så nöjd ut efter träningsrunderna medan Denni var lite undrande. Mycket självförtroende, stor integritet och stark vilja - Spes i ett nötskal. Det tog ett tag att bli samspelta.

Det var en ren slump att Spes kom att bli min. Var tveksam till islandshäst, men efter mycket om och men ringde jag Ia och Denni, som verkligen kan isisar, för att höra om dom visste något fint sto till salu. Blev uppringd och erbjuden att köpa Spes - till ett pris som var mycket högre än jag tänkt mig - tur att jag satt! Högt bedömda islandsston kostar!! Ringde Ia för att höra mer om Spes och Ia påstod med bestämdhet, att sådana ston säljer man bara inte.

Så vi åkte och tittade.

Jag såg en liten, tjock märr. Men hon hade något alldeles extra och jag föll för hennes vänliga utstrålning. Efter en del diskussioner hemmavid kom hon och det har vi aldrig ångrat. Spes är en underbart rar märr. Hon rör sig med stor power och mycket utstrålning - hon är drottningen i hagen!! 5-gångare, dvs har skritt, trav, galopp, tölt och pass. 


Spes har fått 7 föl: ett på Island, ett hos Monica och 5 hos oss. Monicas Pila visades till 7.92 med mycket bra för samtliga gångarter. Hon går nu i avel.

Vi har sålt 2 avkommor: Slyngur, 6 år, såld som tävlingshäst, och Röskja, 5 år, som ska visas så småningom - hon får mycket lovord under träningen. Stor och svart och grann är hon! Nästa fölunge Jarfi, som skulle blivit 4 i år, dog tyvärr i höstas pga läkemedelsförgiftning - hemskt. Han var på träning och allt såg bra ut tills han fick ett sår, som blev infekterat. Vilja, 2 år, är en korpsvart skönhet, 5-gångare. Hon finns i ungstoflock på Gröna Gången och om rätt köpare dyker upp säljer vi henne nu. Annars är planen att hon ska visas som 4-åring. Lille Ketill föddes förra året och ser mycket lovande ut. Honom ska vi behålla som hingst är tanken. Han är isabell och efter Ia och Dennis fina unghingst Divar.

Spes har hunnit bli 19 år. Hon är dräktig med Divar igen och fölar i slutet av juni. Eftersom allt gått så bra hittills - hon fölar lätt och är en supermorsa - så ska vi försöka få några föl till efter henne. Ekonomiskt är hon mer än väl "hemma". 

Alla ungarna efter Spes har varit så otroligt lätthanterliga och trevliga. Första gången vi skodde Slyngur trodde jag inte att det var sant - han visste precis vad det handlade om och var helt avspänd. Vi skrattade, jag och hovis - så kan väl inte en unghäst vara! Året efter betedde Röskja sig precis likadant!! Vilka ungar! 

Alla Spes ungar har blivit större och långbentare än hon. Det är som med japaner -små föräldrar och stora barn. Var betena på Island lite magra kanske?

Det finns mer info och bilder på alla på www.vastravegred.com.

Jag älskar mina isisar och speciellt Spes! 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<<
Mars 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards