Direktlänk till inlägg 5 april 2010

Aprilsnö är - vaddå??

Av Gudrun Lindvall - 5 april 2010 08:11


Söndag morgon och marken är vit Snö! Usch – fult!! Vill inte ha mer av den varan i år!

Det får mig att tänka på vad jag ofta hörde min mormor säga när det snöade i april.

 – Aprilsnö är fåragö, sa hon.

Som jag funderade på vad det betydde!

Min första lösning på problemet var:

Aprilsnö är får-adjö.

Brydierier!! Varför skulle man säga adjö till fåren i april när det snöade? Det här funderade jag på mycket, minns jag. Kunde det verkligen vara det det betydde? Skulle man slakta dom när det snöade i april? Märkligt!!

Lösning två var:

Aprilsnö är får(a)-gö..

Alltså fårgödsel. Måste betyda att fårgödsel var speciellt bra just i april, lika bra som snö. Ja, det lät ju begripligare. Man kunde ju undra varför fårskiten skulle vara speciellt bra då, men det här var min lösning på uttrycket mycket länge. Jag var nåt på spåren…

Sedan kom lösning nummer tre:

Aprilsnö är fåragö.

Aha! Det hade inget med får att göra, utan med fåran. Min slutliga förklaring blev att aprilsnö var bra för fåran, lika bra som gödsel. Och det är väl det det betyder?


Konstigt att jag aldrig frågade – men det skulle kanske varit genant. Det roliga är att jag fortfarande tänker på ordstävet varje gång det snöar i april. 

Och minns min mormor Anna.   

 
 
Ingen bild

Birgitta

5 april 2010 09:22

Jag går också och funderar på det. Jag vet inte heller. Mitt förslag på lösning är att snö smälter långsamt och jorden kan ta upp vattnet i sin egen takt = Bra men sedan kommer kruxet- fungerar fårgödsel på samma sätt? Nä, kanske är det som det står i Wikipedia, aprilsnö = gräset börjar växa vilket gör att fåren får något att äta = göds

 
Solan

Solan

5 april 2010 22:02

Är det inte så att en del år har inte så mycket snö och det är ju viktigt med nederbörd under våren det är ju då som all gröda sätter fart. Om det blir en torr vår torkar ju allt bort. Förr hade man ju inte samma möjlighet till inport av förnödenheter så om det blev missmäxt blev det också smått om mat.

http://superninja.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards